חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » בלוג » שינוי תפקידי – כלי אפקטיבי ומחויב המציאות להתאמת המשאב האנושי לצרכים

מאמרים חדשים

עודכן לאחרונה

קטגוריות
ארכיון
דצמבר 2024
ב ג ד ה ו ש א
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

שינוי תפקידי – כלי אפקטיבי ומחויב המציאות להתאמת המשאב האנושי לצרכים

כשחושבים במונחים של התייעלות באופן טבעי התפיסה היא של קיצוץ, הורדה, הפחתה וכדומה.

מנהלים שרואים צעד קדימה בוחנים את תהליכי ההתייעלות בפרספקטיבה רחבה יותר.

מהי בעצם המטרה?

המטרה היא צמיחת הארגון והצלחתו הכלכלית לאורך זמן.

נובע ממטרה זו שעובד שצבר בארגון ידע, מיומנות ויכולת שווה ערך רב.

עולה השאלה, כיצד בימים של צמצום והסתגלות ניתן לשמור על ההון האנושי בד בבד עם תהליכי התייעלות הכרחיים?

כיצד נכוון את תהליכי ההתייעלות להצלחתו העתידית של הארגון ולא רק בראייה לטווח קצר?

אחד הכלים הניהוליים החזקים שמאפשר חשיבה כזו הינו שינוי תפקידי

במסגרת תהליך זה אנו נבחן כיצד ניתן לשמר הון אנושי ועובדים בעלי יכולת שהגדרת תפקידם ופעולותיהם אינם מתאימים לצרכים הנוכחיים של הארגון?

להלן התהליכים המומלצים:

  1. מכירות, מכירות, מכירות – עובדים שחוו את התהליך התפעולי בארגון מבינים את המוצר והשירות מבפנים, פעמים רבות הם המתאימים ביותר לעבות את מערך המכירות במיוחד אם מזהים אצלהם יכולות של תקשורת בינאישית וחשיבה מסחרית.
    הכשרה של איש מכירות שמסוגל למכור את המוצר והארגון לוקחת זמן רב עד שהוא מגיע למצב של רווחיות בפעולתו וכאן יש הזדמנות להצלחה מהירה וללא עלות נוספת של גיוס תוך שימור ההון האנושי והלכידות
  2. הרחבת אחריות – באופן טבעי ככל שהאחריות בתפקיד גדלה גם עוצמתו גדלה.
    זו ההזדמנות לאור השינויים וההתייעלות לרכז יותר אחריות אצל העובדים החשובים והגדיל את עוצמתם והשפעתם החיובית על התהליך
  3. מעבר מבק אופיס לשירות – פעמים רבות עובד שנמצא בבק אופיס מפתח תשוקה ומוטיבציה לפעול ישירות מול הלקוח.
    הצפייה מבחוץ לתהליך השרותי מעניקה לעובד תובנות וידע מקצועי שמאשרות לו לחזק את השירות ללקוח ולהיות אישי יותר, מקצועי יותר וממוקד
  4. שינוי אזור טריטוריאלי –יש עובדים ותיקים שזקוקים מידי פעם שינוי וריענון.
    מכיוון שעבודה לא שינוי גורמת פעמים רבות לעייפות וסטגנציה זו הזדמנות לבצע שינוי טריטוריאלי –לשנות אזור, להרחיב אזור, להוסיף מגזרים ולאפשר לעובד לחוות ריענון וחדשנות שיביאו לידי ביטוי את יכולותיו.
  5. מניהול לביצוע – החוק הפיטרי מגדיר מצב בו עובד מצליח מקודם עד לנקודה בה הוא מגיע לקצה יכולותיו ואז מתפקד באופן שאינו מיטבי.
    פעמים רבות קידום עובד לתפקיד ניהולי שהוכח כשגוי מהווה צעד שקשה לחזור ממנו והופך עובד טוב למנהל בינוני.
    שינויים של התייעלות מהווים הזדמנות מצוינת להתאמה מחודשת. לעיתים העובד עצמו ישמח על השינוי כי לא תמיד תהיה לו העוצמה הפנימית והיכולת להציב את המראה לעצמו
  6. חניכה – פעמים רבות הידע הארגוני הולך לאיבוד כי העובדים המקצועיים אינם מקבלים תבנית מסודרת להעברתו לאחרים.
    בניית מסגרת חניכתית תאפשר לעובד המקצועי לבטא את הידע שלו ויכולתו וללמד את האחרים.
    הכרה במנהיגות המקצועית בארגון ועידודה מאפשרים מיצוי טוב יותר של הפוטנציאל של עובדים אלה.
  7. שינוי מרכיבי התפקיד – יש פעמים שנדרש מבט אחר על התפקיד. למשל אם אנו מצפים מטכנאי שירות גם לשווק מוצרים.
    מבט רחב יותר ושינוי מספר מרכיבים יכול להפוך תפקיד להיות מרכזי בציר הפעילות של הארגון

כיצד נבצע את השינוי?

  • נבין ששינוי לעיתים קשה לעובד במיוחד אם הוא כולל שינוי הרגלים או מיומנויות. על כן ניקח בחשבון תקופה ראשונית של הסתגלות, אי וודאות, תאום ציפיות, חוסר ביטחון, וצורך בהטמעה חוזרת
  • נבצע תהליכי הדרכה וחניכה צמודים בשלב הראשון
  • נלווה את התהליך ביעדים ובכימות (שמאפשרים הצלחה)
  • נטמיע את המהלך בשלבים
  • נבקש משוב על התהליך מהעובד ונאזין לצרכיו בתוך התהליך
  • נבצע התאמות בתמריצים כולל הגנה על שכרו לטווח ראשוני
  • נפרסם את ההצלחות הראשוניות בתוך הארגון
  • נבצע שיחות העצמה לעובד

אנו נמצאים בעידן של הזדמנויות, מיצוי פוטנציאל היכולות של העובד  ועידודו להתפתח ולהשתנות עם המציאות המשתנה.

עוד מאמרים

תוכן עניינים