חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » דיני עבודה » מעסיקים » הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות – מדריך

מאמרים חדשים

עודכן לאחרונה

קטגוריות
ארכיון
נובמבר 2024
ב ג ד ה ו ש א
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות – מדריך

  • יום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות (נדחה ל-27.02.2024) נקבע כיום שבתון בתחומן של הרשויות והמועצות שהבחירות נערכות בהן
  • שירותי התחבורה ושירותים ציבוריים מסוימים פועלים כסדרם ביום השבתון
  • עובד שזכאי ליום השבתון ועבד אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות זכאי לשכרו הרגיל עבור יום הבחירות, למרות שנעדר מעבודתו ביום זה
  • מי שעובד ביום הבחירות זכאי לשכר בשיעור של 200%, או לשכר רגיל בתוספת שעות חופשה תמורת שעות עבודתו בפועל

שבתון ביום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות

יום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ייחשב יום שבתון בתחומן של הרשויות שהבחירות נערכות בהן.

  • הבחירות לכל המועצות האזוריות מתקיימות במועד שבו נערכות הבחירות לרשויות המקומיות ויום הבחירות נקבע כיום שבתון בתחומן של המועצות האזוריות והרשויות המקומיות שהבחירות נערכות בהן.
  • הזכאות ליום השבתון כוללת עובדים שרשומים בפנקס הבוחרים של רשות מקומית או מועצה אזורית שהבחירות נערכות בה, גם אם מקום עבודתם הוא ברשות/מועצה שלא חל בה יום השבתון.
  • עובד שזכאי ליום השבתון אינו מחויב לעבוד ביום הבחירות, ולא ינוכה לו על כך יום חופש.
  • עובד שזכאי ליום השבתון ועבד אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות זכאי לשכרו הרגיל עבור יום הבחירות, למרות שנעדר מעבודתו ביום זה
  • הוראות אלה חלות הן על עובד חודשי, והן על עובדים שעתיים או יומיים.
 
שימו לב
בסמוך למועד הבחירות, משרד הפנים מפרסם את רשימת שירותי התחבורה והשירותים הציבוריים שיפעלו כסדרם ביום השבתון.

שעות השבתון

  • בהתאם להנחיות משרד העבודה, מקובל להתיחס לשבתון ככזה המתחיל משעת פתיחת הקלפי עד לסגירתה.
  • הקלפיות ייפתחו להצבעה ביום הבחירות מ-7:00 בבוקר עד 22:00 בלילה (ברשות מקומית שמספר הזכאים להצביע בה אינו עולה על 350, הקלפי תהיה פתוחה מ-7:00 בבוקר עד 20:00 בערב).

מי זכאי?

  • עובד (כולל עובדים במשכורת חודשית קבועה ועובדים שעתיים או יומיים) שמתקיים לגביו אחד מהתנאים הבאים:
    • מקום עבודתו נמצא בתחום רשות מקומית או מועצה אזורית שנערכות בה הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות.
    • מקום עבודתו אינו נמצא בתחום רשות/מועצה שנערכות בה הבחירות, אך הוא רשום בפנקס הבוחרים של רשות/מועצה שהבחירות נערכות בה.
 
שימו לב
החוק מבחין בין עובדים ישראלים לעובדים זרים, שאינם תושבים ישראליים:
  • עובדים זרים המועסקים בענפים הבאים אינם זכאים ליום שבתון: סיעוד (המועסק בבית המטופל ולא במוסד סיעודי), מלונאות, הסעדה, בניין, חקלאות או תעשייה.
  • עובדים זרים בענפים אלה שיעבדו ביום הבחירות יהיו זכאים לשכרם הרגיל בלבד.
  • עובדים שייעדרו מהעבודה ביום זה זכאים לתשלום רגיל בעד ההיעדרות, בהתאם לחוקי העבודה, ובתנאי שההיעדרות נובעת מאחת הסיבות הבאות: מחלה, חופשה שנתית, ימי חג, מנוחת פיצוי חלף מנוחה שבועית, אבל, היעדרות מותרת לפי חוק עבודת נשים.

מי לא זכאי

  • הזכאות אינה חלה על:
    • עובד שאינו רשום בפנקס הבוחרים של רשות/מועצה שהבחירות נערכות בה, ומקום עבודתו אינו נמצא בתחום רשות/מועצה שנערכות בה הבחירות – עובד כזה אינו זכאי כלל לשבתון ועבורו מדובר ביום עבודה רגיל (שבגינו יקבל שכר רגיל אם יעבוד או שינוכה לו יום חופש במקרה שייעדר).
    • עובדים בשירותי התחבורה ובשירותים הציבוריים שיפורטו בהודעת משרד הפנים שתפורסם בסמוך למועד הבחירות – גם אם הם זכאים לשבתון, מותר למעסיק לחייבם לעבוד ביום הבחירות.

תהליך מימוש הזכות

  • הזכאות ניתנת באופן אוטומטי.
  • לעובד שזכאי ליום השבתון לא ינוכה יום חופש עבור יום זה.

תשלום עבור יום השבתון

  • עובד שעבד אצל מעסיק לפחות 14 ימים רצופים סמוך ליום הבחירות ונעדר מעבודתו בשל השבתון, זכאי לשכר הרגיל שהיה משתכר אילו עבד באותו יום.
 
שימו לב

להוראת חוק זו קיימות 2 פרשנויות אפשריות:

  1. רק עובד שעבד בפועל לפחות 14 ימי עבודה רצופים לפני הבחירות ונעדר מעבודתו בשל השבתון, זכאי לשכר עבור יום זה. (חשוב להדגיש כי רוב העובדים במשק אינם עובדים 14 ימים רצופים שכן הם זכאים לימי מנוחה שבועית שבהם אינם עובדים ועל כן ספק אם זו כוונת החוק).
  2. כל עובד אשר בינו לבין המעסיק קיימים לפחות 14 ימים של יחסי עבודה (כלומר לעובד יש ותק בעבודה של לפחות 14 ימים), זכאי לשכר אם נעדר מהעבודה עקב יום השבתון, כולל עובדים במשרה חלקית המועסקים בחלק מהשבוע ולכן עבדו בפועל רק בחלק מתוך 14 הימים שלפני הבחירות. פרשנות זו עולה בקנה אחד עם הפרשנות שנפסקה לגבי חוקים אחרים הנוקטים בלשון דומה (כגון חוק פיצויי פיטורים).

סוגיה זו טרם נדונה בבית הדין הארצי לעבודה או בבית המשפט העליון ועל כן טרם ניתנה הלכה מחייבת.

  • גם עובד שהועסק בעבודות יזומות אצל אחד המוסדות הציבוריים לפחות 14 ימים מתוך החודשיים שלפני יום הבחירות ונעדר מעבודתו בשל השבתון, זכאי לשכר הרגיל שהיה משתכר אילו עבד באותו יום.
  • אם עובד מועסק רק בחלק מימי השבוע ויום הבחירות מתקיים ביום שהוא לא היה אמור לעבוד בו, העובד לא יהיה זכאי לתשלום עבור יום השבתון, שכן ממילא לא אמור היה להשתכר בו.
 
דוגמה
  • הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו ביום ג’.
  • עובד במשרה חלקית המועסק בימים א’, ב’ ו-ה’ במקום העבודה, לא יהיה זכאי לשכר עבור יום השבתון ביום הבחירות, שכן ממילא לא היה אמור לעבוד באותו יום.
  • עובדת במשק בית שמועסקת פעם בשבוע בימי שני (ולא עובדת בימי שלישי) לא תהיה זכאית לשכר עבור השבתון ביום הבחירות, שכן ממילא לא היתה אמורה לעבוד אצל המעסיק באותו יום.
  • אסור למעסיק לנכות יום חופש משכרו של עובד אשר זכאי לשבתון ביום הבחירות ונעדר מעבודתו ביום זה.

חישוב התשלום לעובד שעתי (שמקבל משכורת לפי שעות)

  • עובד שעתי (שמשולם לו שכר לפי מספר השעות שעבד בפועל בכל חודש) העונה על תנאי הזכאות, זכאי לקבל ביום הבחירות את השכר היומי שהיה מקבל אילו עבד באותו יום.
  • החוק אינו מתייחס לשאלה כיצד מחשבים את התשלום עבור יום השבתון לעובד שעתי, שמספר שעות העבודה שלו משתנה ואינו קבוע (ולכן שכרו היומי עשוי להשתנות מיום ליום).
  • ישנן כמה דרכים שבהן נוהגים לחשב את השכר היומי הממוצע לעובד שעתי:
    • מספר השעות חלקי מספר הימים שהעובד עבד בפועל ב-3 החודשים האחרונים, כפול השכר השעתי האחרון.
    • מספר השעות חלקי מספר הימים שהעובד עבד בפועל ב-12 החודשים האחרונים ,כפול השכר השעתי האחרון.
    • מספר השעות חלקי מספר הימים שהעובד עבד בפועל ב-3 החודשים המלאים ביותר מתוך 12 החודשים האחרונים, כפול השכר השעתי האחרון.

הפרת הזכות

 
טיפ
ניתן להיעזר באחד מארגוני הסיוע בתחום התעסוקה.

תשלום עבור עבודה ביום השבתון

  • בהתאם להנחיות משרד העבודה, מי שעובד ביום הבחירות לרשויות המקומיות זכאי לשכר בשיעור של 200%, או לחלופין לשכר רגיל ובנוסף שעות חופשה תמורת שעות עבודתו בפועל ביום זה (כפי שנקבע לגבי תשלום עבור עבודה ביום הבחירות לכנסת).
  • קביעה זו נעשתה בעקבות פסיקת בית הדין לעבודה ועל-פי נוהג שהשתרש בין ארגוני המעסיקים וההסתדרות.
 
טיפ
  • על פי הבהרות של הממונה על יחסי עבודה במשרד העבודה, שהתיחסו ליום הבחירות לכנסת (שבו חל אותו עיקרון לגבי שבתון), נראה שהנוהג לשלם 200% חל על כל מי שעבד ביום הבחירות למרות השבתון, כלומר: הן על עובדים בשירותים ציבוריים שנקבע שמותר להעסיקם ביום זה, והן על עובדים שבחרו לעבוד ביום זה מרצונם על אף השבתון.
  • מלשון ההנחיה לא ברור אם הזכאות לשכר מוגדל חלה גם על מי שלא השלים 14 ימי עבודה רצופים אצל אותו מעסיק לפני יום הבחירות, אך לאור העובדה שעובדים אלה אינם זכאים כלל לשכר ביום הבחירות, אם ייעדרו מעבודתם, יש לשער שלא יהיו זכאים לשכר מוגדל אם כן יעבדו באותו יום.

חשוב לדעת

  • השבתון חל רק על הסיבוב הראשון של הבחירות לרשויות המקומיות ולראש הרשות, כלומר ביום הבחירות עצמו.
  • ביישובים שבהם אף
פורטל הבחירות לרשויות המקומיות

כניסה לפורטל לחצו כאן

בחירות ותעסוקה

איסור פיטורי עובד בשל הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות
אסור לפטר עובד או לאיים עליו בפיטורים עקב הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות
 
מעסיק שפיטר עובד או איים עליו בפיטורים עקב הצבעתו, צפוי לעונש של חמש שנות מאסר או קנס כספי/

החוק אוסר לאיים בפיטורים או לפטר עובד עקב הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות.

  • אין לפטר עובד מפני שהצביע או לא הצביע בעד רשימת מועמדים מסויימת, או מפני שנמנע או לא נמנע מהצבעה בבחירות לרשויות המקומיות.
  • אין לאיים על עובד בפיטורים כדי שיצביע או לא יצביע בעד רשימת מועמדים מסויימת, או כדי שיימנע או לא יימנע מההצבעה בבחירות לרשויות המקומיות.
  • מעסיק שפיטר עובד או איים עליו בפיטורים עקב הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות, צפוי לעונש של חמש שנות מאסר או קנס כספי.

איסור על אי קבלה לעבודה בשל הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות

אסור למנוע מאדם להתקבל לעבודה, או לאיים עליו כי לא יתקבל, עקב הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות
 
מעסיק שמנע קבלה של עובד או איים כי לא יקבלו לעבודה עקב הצבעתו, צפוי לעונש של חמש שנות מאסר או קנס כספי

החוק אוסר על אי קבלה לעבודה או איום באי קבלה של עובד עקב הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות.

  • אין למנוע מאדם להתקבל לעבודה מפני שהצביע, או לא הצביע עבור רשימת מועמדים מסויימת, או מפני שנמנע או לא נמנע מהצבעה בבחירות לרשויות המקומיות.
  • אין לאיים על אדם כי לא יתקבל לעבודה כדי שיצביע, או לא יצביע עבור רשימת מועמדים מסויימת, או כדי שיימנע, או לא יימנע מלהצביע בבחירות לרשויות המקומיות.
  • מי שאיים על בוחר באי קבלתו לעבודה, או מנע את קבלתו לעבודה עקב הצבעתו בבחירות לרשויות המקומיות, צפוי לעונש של חמש שנות מאסר או קנס כספי.

קבצים להורדה

הבחירות לרשויות המקומיות – פרסומים בתקשורת

הבחירות לרשויות המקומיות: מי זכאי ליום שבתון ומה השכר למי שעובד? פורסם בynet

בעוד שבוע ייערכו הבחירות לרשויות המקומיות, שנקבעו כיום שבתון במקומות שבהם התושבים ילכו להצביע. מי ייאלץ לעבוד כסדרו, האם ניתן להכריח לעבוד ביום הזה ולמי ינוכה יום חופש? שאלות ותשובות

ביום שלישי בשבוע הבא, 27.2, יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, לאחר שנדחו בשל המלחמה. הבחירות לא יתקיימו בכל הרשויות כרגיל, שכן ישנם יישובים שפונו, ובמקביל הן ייערכו השנה גם באמצעות קלפיות שיוצבו בשטחי רצועת עזה, כדי לאפשר לחיילים ולמילואימניקים להצביע.
יום הבחירות נקבע כיום שבתון בתחומן של אותן רשויות ומועצות שהבחירות נערכות בהן. מי זכאי לא לעבוד ביום הזה ומה הגמול המגיע למי שעובד ביום הבחירות? גיבשנו מדריך בסיוע עו”ד לימור ארגוב-שנהב, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד וקסלר ברגמן ושות’, ועו”ד נועה מוזס ממחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין ליפּא מאיר ושות’.
 

כל התשובות: המדריך לבוחרים בבחירות המקומיות – פורסם בN12

הבחירות המוניציפליות יתקיימו ב-27 בפברואר – אבל בחלק מהמקומות הן ייפתחו כבר ב-20 בחודש • מי המצביעים הראשונים? • כמה משלמים על עבודה ביום הבחירות? • ואיך יצביעו חיילי צה”ל בתוך עזה? • כל מה שצריך לדעת על היום החשוב.

על רקע מלחמת “חרבות ברזל” נדחה מועד הבחירות לרשויות המקומיות ל-27 בפברואר 2024, אך למעשה ההצבעה לבחירות המקומיות מתחילה כבר ביום שלישי, 20 בפברואר. הבחירות יתקיימו ב-197 עיריות ומועצות מקומיות וב-44 מועצות אזוריות. סך הכול יש בישראל השנה 7,190,920 בעלי זכות הצבעה.

השנה מתמודדים בבחירות המקומיות 24,910 מועמדים בכ-3,705 רשימות. 801 מועמדים מתמודדים על תפקיד ראש הרשות, מתוכם 83 הן נשים, ו-474 מתוכם הם מתמודדים שלא התמודדו בעבר על ראשות עיר או מועצה בבחירות קודמות.

 

פורסם ב N12

לכתבה המלא ה לחצו כאן

קבצים להורדה

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2024/11/ניהול-שכר.png
ניהול שכר לעובדי קבלן ושירותים: אתגרים משפטיים ותפעוליים

ניהול שכר לעובדי קבלן ושירותים הוא תחום מורכב ורב-שכבתי, הכולל היבטים משפטיים, תפעוליים ופיננסיים. עובדים...

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2024/11/ניהול-שכר-2.png
ניהול שכר לעובדים לפי שעות: אתגרים ופתרונות

האתגרים המרכזיים בניהול שכר לעובדים לפי שעות 1. מעקב אחר שעות עבודה עובדים לפי שעות אינם עובדים בהכרח...

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2024/11/ניהול-שכר-4.png
היבטים משפטיים בניהול שכר: מה כל מעסיק חייב לדעת?

ניהול שכר הוא לא רק חלק מתפקודי משאבי האנוש בארגון, אלא גם עניין בעל השלכות משפטיות וכלכליות מהותיות....

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2024/11/עובד-מעביד.png
יחסי עובד-מעביד בעידן הפרילנסרים והעצמאים

בעידן הדיגיטלי, שבו צורות העסקה גמישות הולכות ותופסות מקום מרכזי, רבים בוחרים או נאלצים לעבוד כעצמאים...

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2024/11/חוזה-עבודה.png
הסכמי העסקה מול חוזים אישיים

בחירת הסכם העבודה הנכון היא חלק מהותי בהתפתחות מקצועית, והיא משפיעה ישירות על התנאים הכלכליים, ההגנות...

תוכן עניינים