חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » דיני עבודה » אכיפה » למעלה מ-40% מהפניות שהוגשו השנה לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה עוסקות באפליה בעבודה בשל שירות במילואים

מאמרים חדשים

קטגוריות
ארכיון
ספטמבר 2024
ב ג ד ה ו ש א
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

למעלה מ-40% מהפניות שהוגשו השנה לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה עוסקות באפליה בעבודה בשל שירות במילואים

תיקון חוק שוויון הזדמנויות בעבודה

עם תיקון חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, צפוי גל נוסף של פניות מטעם בני/ות הזוג של משרתי/ות המילואים.

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה

נציבות שוויון הובילה שולחן עגול עם כלל הגורמים העוסקים בנושא, במטרה ליעל את הטיפול בפניות על רקע שירות המילואים 

מ”מ נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו”ד אורית שרפי: ” הנציבות רואה חשיבות רבה בסיוע למשרתי המילואים ובני/בנות הזוג בעת הזו, ופועלת רבות כדי להנגיש להם/ן את זכויותיהם/ן ולייעל את הטיפול הממשלתי בפניותיהם/ן”  

התפלגות הפניות

מפרוץ המלחמה התקבלו בנציבות שוויון במשרד הכלכלה והתעשייה,  למעלה מ- 650 פניות הנוגעות לאפליה במקום העבודה. 44% מהפניות עסקו באפליית משרתי המילואים ובני זוגם/ן ופגיעה בזכויותיהם/ן, בהתפלגות שלהלן:  

  • 39% מהפניות הן של משרתי/ות מילואים: כ- 72%מפניות אלו עסקו בתנאי עבודתם/ן, 26% עסקו בפיטוריהם/ן מעבודה, 2% באפליה בקידום בעבודה, 1% באפליה בקבלה לעבודה.  מפילוח פניות משרתי המילואים עולה כי 85% הם גברים ו15% הן נשים. 
  • 11% מהפניות הן של בני/ות זוג של משרתי המילואים: כ- 55% מפניות אלו עסקו בתנאי עבודתם/ן וכ45% עסקו בפיטוריהם/ן מעבודה. מפילוח פניות בני/ות זוג של משרתי המילואים עולה כי 90% הן נשים ו10% הם גברים. 

מליאת הכנסת את תיקון חוק חיילים משוחררים, במסגרתו ניתנה מעטפת הגנה לבני/ות זוגם של משרתי המילואים ולהורה משותף של ילדיהם/ו. במסגרת תיקון זה, תוקן גם חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ונוספה בחוק עילה מיוחדת לאיסור אפליה בעבודה: אפליה על רקע שירות במילואים של בן/זוג או הורה משותף לילד. נציבות השוויון תאכוף הוראה זו  במישור האזרחי.

תרשים התפלגות פניות אנשי מילואים

למעלה מ- 650 פניות הנוגעות לאפליה במקום העבודה. 44% מהפניות עסקו באפליית משרתי המילואים ובני זוגם
650 פניות 44%

לנוכח התופעה המדאיגה של פגיעה בעבודה של משרתי מילואים ובני זוגם ובהתחשב במגמת העלייה המתמדת בשיעור הפניות- אשר צפוי עוד לעלות משמעותית לאור תיקון החוק, נציבות השוויון כינסה שולחן עגול עם כלל הגורמים העוסקים בנושא, במטרה לייעל, להנגיש ולהסדיר את הסיוע הממשלתי בימים אלו למשרתי המילואים ובני זוגם/ן, לרבות הגברת המודעות לזכויותהם/ן והכלים לאכיפתן. במפגש זה לקחו חלק נציגים ממשרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות, נציגי מעסיקים ועובדים, נציגי צה”ל, ארגונים ופעילים העובדים בתחום. 

בעקבות המפגש, החליטה נציבות השוויון לפרסם מדריך המפרט את חלוקת סמכויות משרדי הממשלה בנושא, לרבות אופן יצירת קשר עם הגורמים השונים, וזאת במטרה להנגיש לציבור את המידע והסיוע הממשלתי המקיף הניתן להם בתחום התעסוקתי על ידי גופי הממשלה בימים אלו. המדריך יפורסם לציבור הרחב וכן יופיע באתר נציבות השוויון.

נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה פועלת למיגור האפליה בשוק העבודה וליצירת מודעות ציבורית לערכי שוויון וגיוון בעבודה בכלל, ובתקופה זו- בדגש על זכויות משרתי מילואים ובני/ות זוגם . נציבות השוויון יצאה בקמפיין רחב באמצעי המדיה השונים שבו היא קוראת למשרתי מילואים ובני זוגם/ן לפנות אליה לייעוץ, סיוע ו/או ליווי משפטי. מעבר לטיפול בפניות ולסיוע הצמוד, פועל צוות הנציבות במישור ההסברתי מול המעסיקים: מעביר הרצאות בנושא, כותב מאמרים ומפרסם סקרים ועלונים.

שר הכלכלה  והתעשייה ניר ברקת: ״משרתי המילואים הם מגיני הארץ והאנשים בזכותם מדינת ישראל מתקיימת בבטחה. המדיניות שלי היא אפס סובלנות כלפי פגיעה בזכויות שלמי שמוכן לסכן עצמו ומקריב מעצמו למען המולדת. מדינת ישראל ומשרד הכלכלה מחוייבים לעמוד לצידם של משרתי המילואים ובני ובנות זוגם. בימים של מלחמה וגם בימי שגרה עלינו לזכור שחובתנו להילחם למען אלה שנלחמים למען המדינה. אני מצדיע לכם״.

עו”ד אורית שרפי, מ”מ נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה: “אני מברכת על תיקון חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אשר יעניק לנציבות השוויון סמכות לפעול בכלים המשפטיים העומדים לרשותה, כנגד מעסיקים המפלים עובדים/ות בשל שירות המילואים של בני/ות זוג.  הנציבות תמשיך לפעול למיגור התופעה הפסולה של פגיעה בעובדים הנלחמים בחזית או בבני משפחותיהם שנותרו בעורף ורואה בכך ערך עליון. ישנם גורמים ממשלתיים רבים שיוכלו לסייע למי שנפגע בתקופה זו בשל השירות במילואים ויחד איתם תפעל הנציבות להגביר את מודעות העובדים הן לזכויותיהם על פי דין והן לכלי האכיפה המתאימים לכל פגיעה”. 

נציבות שוויון קוראת לכל מי שזקוק לייעוץ בדבר אפליה בעבודה על רקע שירות מילואים שלו או של בן/ת הזוג לפנות אליה לקבלת ייעוץ והכוונה.

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2024/09/התעמרות-בעבודה.png
התעמרות בעבודה

מבוא איסור התעמרות בעבודה הוא עיקרון יסוד במערכת יחסי העבודה, שמטרתו להגן על כבודם של העובדים ולהבטיח...

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2024/09/Light-Grey-And-Blue-Gradient-English-Lesson-YouTube-Thumbnail.png
עדכוני פסיקה וחקיקה אוגוסט 2024

לקוחות נכבדים, להלן עדכוני פסיקה וחקיקה מהחודש החולף. עדכון חקיקה – תקנות דמי...

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2024/09/שימוע.png
זכות לשימוע לפני פיטורים

מבוא זכות השימוע לפני פיטורים היא אחת מזכויות היסוד של עובדים בישראל, המבטיחה לכל עובד את הזכות להישמע...

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2023/11/1-3.png
יומן עדכונים מלחמת חרבות ברזל

עדכונים שוטפים תאריך העדכון 11.08.2024 עלה לאוויר תשלום חודשי לחטופים ולנעדרים במלחמת חרבות ברזל 03.07.2024 עלה...

https://www.michpalyeda.co.il/wp-content/uploads/2024/08/שאלות-ותשובות-זכויות-עובדים.png
זכויות עובדים - שאלות ותשובות

שאלות ותשובות נפוצות בנוגע לזכויות עובדים בישראל. כל שאלה מתמקדת בהיבט חשוב של דיני העבודה, במטרה להבהיר...

תוכן עניינים